Nyhed

Det siger lederne om de pressede beredskaber

Måltal, arrestanttransporter og langt flere sikkerhedsopgaver er blandt årsagerne til, at beredskaberne er pressede. Det siger de beredskabsledere, DANSK POLITI har talt med.

Blå blink

Af: Karina Bjørnholdt og Anne Nyhus Haurum

Politiinspektør Claus Danø, linjechef for patruljecentrene i Nordjyllands Politi

Kan du genkende de beskrevne udfordringer?

- Vi kan i Nordjyllands Politi godt genkende nogle af de udfordringer, som formændene giver udtryk for i rundspørgen. Vi har i kredsen og på nationalt niveau de senere år, især i 2023, oplevet en stigning i sikkerhedsmæssige opgaver – dertil kommer politikernes forventninger om overholdelse af skarpe mål i flerårsaftalen på frister og sagsbeholdning med videre.

- Det gør, at vi med den ene hånd kontinuerligt og med kort varsel har været nødsaget til at indkalde og ændre beredskabernes vagter, og med den anden hånd har været nødsaget til at skærme efterforskere og andre sagsbehandlere til sagsbehandling. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende på den lange bane, men vi haft fokus på at fastholde beredskabernes normativ, da vi har erkendt, at de har været særligt pressede i de forgangne år.

- Sygdomsfraværet i Nordjylland er meget stabilt og ikke stigende, hvorfor vi mere har fokus på stigningen i ansøgningerne om orlov. Indtil nu er der ikke noget entydigt billede på, hvorfor de stiger, udover at medarbejderne gerne vil prøve noget andet uden for politiet. Heldigvis finder mange af dem tilbage igen efter år ude.

Hvad er løsningen på kort sigt?

- Med en forventning om færre målkrav i 2024 er håbet, at politikredsene kan blive sat mere fri. I 2023 har vi været nødsaget til at inddrage alle relevante medarbejdere i kredsen i den samlede løsning af opgaver. For eksempel har færdselsfolk hjulpet til ved grænsen, og vores personale i Aalborg Lufthavn har fået personfarlige sager til sagsbehandling med videre.

Hvad er løsningen på lang sigt?

- Jeg er enig med vores lokale foreningsformand i, at der ikke er nogle lette løsninger, da vi generelt oplever flere opgaver, end vi har hænder til. Jeg så gerne, at vi undersøgte muligheder for at outsource nogle opgaver til andre myndigheder. Det kunne være skatte-, fiskeri- og miljøzonesager og ikke mindst inddrage Forsvaret i bevogtningsopgaven. Det gælder også øget mulighed for frivilligt at vælge plustid/merarbejde og ikke mindst bedre rammer for seniorer, der gerne vil blive længere i organisationen, men som ikke ønsker fuld tid eller operative forpligtigelser længere.  

Politiinspektør Christian Rasmussen, Beredskabscentret, Fyns Politi

Kan du genkende de beskrevne udfordringer?

- Der er i 2023 trukket store veksler på medarbejdere og ledere i beredskabet i Fyns politi, så jeg kan sagtens genkende følelsen af en høj belastning. Det har været et år, hvor vi har afgivet medarbejdere til grænsen og bevogtning, men også i stigende grad til arrestanttransporter. Bandesituationen på Fyn har også været meget dynamisk, hvilket har krævet indsatser med kort varsel. Krigen mellem Israel og Hamas har efter den 7. oktober medført flere opgaver som tilsyn og bevogtning, og på Fyn ses der også mange demonstrationer.

Hvad er løsningen på kort sigt?

- Vi har som ledelse konstant fokus på arbejdsmiljøet og arbejdsvilkårene, og vi har løbende dialoger med arbejdsmiljøorganisationen og med politiforeningen samt i SU. Der er løbende sat initiativer i gang, og vi kommer fremadrettet også til at fokusere på at fastholde og forbedre arbejdsmiljøet for medarbejdere og ledere i beredskabet. For eksempel har vi i 2023 fordelt afgivelser, transporter og bevogtninger i hele organisationen for at aflaste beredskabet. Ressourcesituationen i beredskabet forventes forbedret fra december 2023. Sygefraværet i Fyns Politi afviger ikke fra 2022, og jeg kan ikke genkende, at flere medarbejdere søger orlov, end jeg tidligere har set. Dog er det helt naturligt, at længerevarende belastninger kan have disse konsekvenser, så derfor følger vi situationen tæt.

Hvad er løsningen på lang sigt?

- Vi har siden 2022 haft løbende møder omkring ressourcefordeling, belastning samt tildeling af medarbejdere til kredsen sammen med politiforeningen. I 2024 ser det ud til, at vi får flere medarbejdere tilbage fra Politiskolen. Som nævnt har vi iværksat en række arbejdsmiljømæssige initiativer, blandt andet omkring sundhedsfremme og fordeling af opgaver i hele organisationen. Vi skal have fokus på, at beredskabet kan hænge sammen på en forsvarlig måde i en travl og dynamisk hverdag.

Politikommissær Danny Bill, Beredskab Midt, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi

Kan du genkende de beskrevne udfordringer?

- I første halvår af 2023 kørte vi ualmindeligt mange transporter fra Storstrøm Fængsel og til de mange forskellige retssale, der ligger på Sjælland, dog mest til Østre Landsret i København. Ofte med kort varsel fra Kriminalforsorgen.

- Dette meget store pres på Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi havde så store konsekvenser for politikredsen, hvor både beredskab, færdselsafdelingen, sekretariaterne, OFOR, lokalpolitiet og lokal efterforskning blev anvendt for at klare antallet af transporter, at transportaftalen blev opsagt, og dette betød, at antallet af transporter faldt til et meget lille antal. Det betød, at de kredse, hvor sagerne hører hjemme, kom til at køre transporterne i stedet.

- På nuværende tidspunkt er antallet af transporter ganske lille hos os, så det er ikke dem, der giver udfordringer i beredskabet. De transporter, der belaster Beredskab Midt, er mere de orange transporter, som vi skal bruge reaktionspatruljefolk til, og dem har vi ikke så mange af i øjeblikket.

- Før grænseindsatsen blev nedlagt/ændret, er det korrekt, at kadetterne ikke kunne benyttes til hverken transport eller besøg, idet de havde en anden opgave, men efter grænseindsatsen er ændret, er der mange transporter og besøg, som køres/klares af kadetterne.

- Der er dog en del ændringer i vagtplanerne, og dermed både inddragne fridage og vagtændringer fra norm/afspadsering til skarpe vagter. Det skyldes både sygdom, skift til andre afdelinger, job uden for politiet og lignende faktorer.

Hvad er løsningen på kort sigt?

- Det er, at beredskabets rammetal er opfyldt, måske endda med nogle ekstra m/k, og at dette tal er afstemt med det antal anmeldelser og opgaver, som tilgår beredskabet. I januar og februar i år var der otte m/k over rammetallet i Beredskab Midt, og det betød, at fleksibiliteten var langt større.

Hvad er løsningen på lang sigt?

- Hvad angår løsninger på langt sigt, så har ledelsen allerede lavet et rigtig godt tiltag, idet den har besluttet, at der fra den 1. februar 2024 skal være en ekstra patrulje lørdag og søndag mellem 07.00-15.00, så der er en ”buffervogn” til dækning af sygdom eller lignende. Ønsket er at nedbringe antallet af tilkald. Denne løsning ville i min optik være god på alle vagter, men det ville igen betyde, at beredskabernes rammetal skulle øges.

Politiinspektør Brian Voss Olsen, Operativt Center, Østjyllands Politi

Kan du genkende de beskrevne udfordringer?

- Der er ingen tvivl om, at vores beredskab har løbet stærkt i 2023, senest med baggrund i den igangværende konflikt i Mellemøsten, hvor vi siden den 7. oktober har haft rigtig mange demonstrationer. Så jeg forstår godt den frustration, nogle kolleger kan sidde med.

- Vores beredskab har i flere perioder, og herunder specielt i sommerferieperioden, været udfordret på manglende medarbejdere til at bemande vagterne. Det skyldes flere faktorer, men de primære årsager har været manglende robusthed i antallet af medarbejdere i beredskabet, et større antal sygemeldinger samt fravær på baggrund af barsels-/fædreorlov.

- Da vi kort inden sommerferieperioden blev bekendt med den stigende udfordring med vagtbemandingen, blev der indhentet assistance fra såvel Efterforskningscentret og Borger- og Forebyggelsescentret til vagtbemanding af mere end 250 beredskabsvagter.

Hvad er løsningen på kort sigt?

- Vi har i efteråret tilført yderligere medarbejdere til beredskabet. Vi vil fortsætte robustgørelsen af vores beredskab for at sikre den rette vagtbelastning og sunde trivsel.

- Vi er meget bevidste om vores ledelsesansvar i forhold til, at vi skal give såvel ledere som medarbejdere de rette rammer for, at trivslen og bemandingen er til stede i beredskabet. På den baggrund iværksatte vi kort efter sommerferien et trivselsprojekt. Det består i, at personalelederne i beredskab Aarhus udarbejder nogle initiativer i tæt samarbejde med tillids- og arbejdsmiljø­repræsentanterne, der skal forbedre den generelle trivsel i beredskabet. Vi har ét fælles mål: Vi vil have en god og sund trivsel i beredskabet.

Hvad er løsningen på lang sigt?

- Vi vil fremadrettet have et endnu større fokus på at styrke kompetenceudviklingen af vores ledere og medarbejdere i beredskabet, hvilket vil være et af flere initiativer for at sikre trivslen og udviklingen for vores ledere og medarbejdere.

- Østjyllands Politi er pt. i gang med en større stillingsbesættelsesrunde, hvor ressourcerne bliver fordelt lidt anderledes med virkning fra den 1. marts. 2024. I den forbindelse har vi besluttet at robustgøre bemandingen i vores beredskab i både Randers og Aarhus. Netop for at forhindre at vi kommer i en situation som den, vi har oplevet i 2023. Vi vil fremadrettet følge udviklingen meget tæt i beredskabet og straks iværksætte tiltag, hvis vi oplever tendenser som dem, vi har oplevet i år.