Fagligt

POLITISNAK: Intern mægling har ændret arbejdsmiljøet i Nordsjælland

Nordsjællands Politi har stor succes med at benytte intern mægling, når konflikter ulmer på arbejdspladsen. Det handler om at tale med hinanden og ikke om hinanden. Mægling har generelt skabt en bedre dialog i kredsen. Det forklarer konfliktmægler Charlotte Wegener og tillidsmand Hans Bæk.

Charlotte Wegener og Hans Bæk podcast

Lyt til podcasten, Politisnak, hvor chefredaktør Nicolai Scharling interviewer konfliktmægler Charlotte Wegener og tillidsrepræsentant Hans Bæk omkring deres erfaringer med intern mægling i Nordsjællands Politi.

Du har gennem lang tid oplevet en ubehagelig tone fra din leder eller en kollega. Det er blevet værre over tid. Du føler dig ikke respekteret eller værdsat på arbejdspladsen, og du har oplevelsen af, at de kun vil dig det dårligt. Måske oplever vedkommende situationen helt anderledes? Det vides ikke, for du har ikke åbnet samtalen omkring det.

Charlotte Wegener, der arbejder som konfliktmægler og specialkonsulent i Nordsjællands Politi, kender til mange lignende sager.

I de sidste fire år har hun været mægler under interne mæglinger i kredsen. Hun arbejder tæt sammen med næstformand i politiforeningen, Hans Bæk, der flere gange har været med som bisidder. De taler med kolleger, der mistrives. De kalder begge intern mægling for et af de stærkeste værktøjer til at håndtere konflikter på arbejdspladsen.

Charlotte Wegener og Hans Bæk besøgte Fagbladet DANSK POLITI til en snak om erfaringen fra Nordsjælland.
 

Mistrivsel og misforståelser

Intern mægling blev indført i Nordsjællands Politi for fire år siden. Det er så vidt vides den eneste politikreds, der tilbyder at håndtere konflikter på den måde. Charlotte Wegener står for mæglingen, og en af hendes opgaver er at skabe et trygt og fortroligt rum, hvor hendes kolleger har lyst til at tale åbent og ærligt sammen med hende som mægler. Det har indtil videre medført omkring 70 mæglinger. 

Læs også "Nordsjælland har succes med intern mægling"

Konceptet er enkelt. Parterne mødes og taler ud om en hændelse, hvor en mægler sidder med. Det kan være overstået på en enkelt time, eller det kan tage flere dage. Mæglingen er færdig, når parterne har fået det med derfra, de ønskede. Nogle gange indgår parterne en mundtlig eller skriftlig aftale.

Charlotte Wegener forklarer konceptet

Langt størstedelen af konflikterne handler om mistrivsel på arbejdspladsen. Det kan være kolleger imellem eller mellem en ansat og en leder. Charlotte Wegener har sågar haft hele afdelinger i mægling.

- Det er ret simpelt at løsne op for de her konflikter, men det kræver simpelthen, at man giver det tid, fortæller Charlotte om konfliktmægling og uddyber:

- I Nordsjælland legitimerer vi det som en måde at øge folks arbejdsglæde på og øge folks kompetencer ved at gøre dem opmærksomme på egen-mekanismer ved at gøre dem bevidste om, hvad deres andel er i en konflikt i stedet for at være meget optaget af, hvad andre kan gøre, siger hun.

Intern mægling i Nordsjælland
  • Intern mægling er en metode til at håndtere konflikter internt på en arbejdsplads.
     
  • I praksis foregår det ved, at to modstridende parter mødes med en mægler. Under mæglingen taler parterne deres opfattelse af en konflikt igennem, hvilket oftest medfører en ny og bedre forståelse for parternes handlinger og intentioner. Derudover er erfaringen, at parterne også reflekterer over deres egen ageren og part i konflikten.
     
  • Det er frivilligt at deltage i mægling
     
  • Det er fortroligt, medmindre andet aftales
     
  • En mægling kan vare alt fra en enkelt time til flere dage. Der afsættes ikke specifik tid. Det kan munde ud i mundtlige eller skriftlige aftaler om videre samarbejde.
     
  • Det kan både være konflikter kolleger imellem, mellem leder og medarbejder eller leder til leder. I nogle tilfælde er det hele afdelinger, der er i mægling.
     
  • Nordsjællands Politi er så vidt vides den eneste kreds, der benytter sig af konceptet. De har gjort det i omkring 4 år og har i den tid gennemført omkring 70 mæglinger.

Mægling løser konflikterne

Charlotte Wegener arrangerer, at de to parter mødes og hjælper dem med at sætte rammen for en svær dialog, som i mange tilfælde har ulmet længe og derfor er hård at åbne op for.

- Min rolle er at skabe et rum, hvor folk har lyst til at tale sammen. Hvis man er blevet uenige om ting, så opstår der tit en masse antagelser om hinanden. Hvorfor gør du det, du gør? Hvad er din intention? Det kan være, det er for at skade mig. Man får tillagt nogle tendenser og hensigter om hinanden, som man måske ikke har, siger hun og uddyber:

- Derfor handler det om at tale sammen og gøre fælles. Hvis man glemmer at tale sammen, så har man langt større mulighed for at gå fejl af hinanden, fordi misforståelserne vokser. Dermed bliver der også en større polariseringsgrad, som gør, at man fjerner sig fra hinanden i stedet for at bevæge sig mod hinanden. Min rolle er at sikre, at det rum er skabt hvor parterne får mulighed for at tale sammen.

Charlotte Wegener forklarer hendes rolle i mæglingen

En stor del af konflikterne har rod i forud indtagelser og misforståelser, der kunne være afhjulpet eller i hvert fald minimeret, hvis det var blevet italesat fra start. Hans Bæk, der er næstformand i Nordsjællands politiforening, har oplevet, at den interne mægling virker og ændrer den grundlæggende måde at handle på. Han opfordrer med jævne mellemrum kolleger til at deltage i mægling, når de kommer til ham med en konflikt, der er vokset dem over hovedet.

- Jeg synes rigtig mange af de konflikter, vi har haft, er blevet løst. Og folk er blevet klogere gennem mæglingen. Det at høre den andens intention og mening med noget og derigennem finde ud af, at det egentlig ikke passede med ens egne forventninger eller oplevelse af noget – det flytter meget, siger han.

Min rolle er at skabe et rum, hvor folk har lyst til at tale sammen. Hvis man er blevet uenige om ting, så opstår der tit en masse antagelser om hinanden. Hvorfor gør du det, du gør? Hvad er din intention? Det kan være, det er for at skade mig. Man får tillagt nogle tendenser og hensigter om hinanden, som man måske ikke har
Charlotte Wegener, konfliktmægler

 

Lærer selv at løse konflikter fremover

Intern mægling er foruden at være et redskab, der kan bruges i en konkret konflikt også en måde at give arbejdspladsen og de ansatte deres egne redskaber og forudsætninger for at løse konflikter selv fremadrettet. Meget kan løses i opløbet, fordi de ansatte har lært, hvordan man skal håndtere en given situation.

Hans Bæk forklarer, hvorfor intern mægling fungerer

- Min påstand er, at fordi vi har kørt intern mægling og gennem de mennesker, der har været involveret, har betydet, at det ikke når at blive en konflikt. Næste gang har de selv været med til at løse det. De kan måske klare tingene selv, fordi de nu lytter til det, folk siger på en anden måde, siger Hans Bæk.

- De kan faktisk spørge nysgerrigt ind selv: Når du siger det der, hvad mener du så med det?  eller Jeg får det sådan her med det. Og det er jo noget af det, vi bruger, når vi sidder i de her situationer. Faktisk det at kollegerne bliver mere opmærksomme på både deres verbale og nonverbale sprog og hvordan de bruger det, og hvordan de bruger andres – måde at bruge det talte og det ikke talte, fortæller han.

Hans Bæk forklarer, at det spreder sig på arbejdspladsen. Jo flere der bliver bekendt med konceptet og de redskaber, der ligger i mæglingen, jo bedre bliver kollegerne til selv at være opmærksom på at bruge det i deres eget arbejdsliv, fortæller han.

- Intern mægling sår det frø, at i stedet for at tale om folk så taler vi med folk. Og hver gang vi gennemfører en intern mægling, så er vi med til at så det frø. Vi håber, at det frø kan være med til, at vi bliver bedre til at tage de her hverdagssituationer up front, uden man skal have en tredjepart med, siger Hans Bæk.

 

Tal med hinanden og ikke om hinanden

Jeg synes rigtig mange af de konflikter, vi har haft, er blevet løst. Og folk er blevet klogere gennem mæglingen. Det at høre den andens intention og mening med noget og derigennem finde ud af, at det egentlig ikke passede med ens egne forventninger eller oplevelse af noget – det flytter meget,
Hans Bæk, næstformand i Nordsjællands Politiforening

Charlotte Wegener fremhæver ligesom Hans Bæk, at forudsætningen for at løse interne konflikter selv er, at man begynder at tale med hinanden i stedet for om hinanden.

Det er ikke gavnende, hvis man drager konklusioner som, en kollega eller leder har ”dumme” hensigter eller bare generelt er ”dum for at være dum” uden at have efterprøvet det.  På den måde skaber man en fortælling om den anden uden at have afprøvet den på vedkommende. At efterprøve sine antagelser er vigtigt, forklarer konfliktmægleren. Det kan vise sig, at de er sande, men som oftest er det er langt mere nuanceret.  

Charlotte Wegener forklarer hvordan konflikter kan opstå på arbejdspladser

Det er svært og kræver mod at efterprøve det ved at tage samtalen op med en kollega eller en chef.
 
- Der er kolleger, der bliver ved med at tale om andre i stedet for at gå direkte til dem selv og måske få hjælp til den samtale. Jeg anerkender fuldstændig, at det kan være en vanskelig samtale at have, og det er jo derfor man kan få hjælp til det. Jeg synes, de mennesker, der har benyttet sig af mægling, er ret modige, for det er jo også nogen, der er bevidste om, at der er noget her, der er dybt vanskeligt, fortæller hun. 

 

Et virkefuldt middel

For at mæglingen lykkes kræver det, at de deltagende ser indad og har lyst til at forbedre situationen. Og gennem en åben dialog finder de også frem til, hvad der kan forbedre situationen. Det kan være konkrete ting, som at hilse pænere på hinanden, eller større grundlæggende ting, begge parter skal arbejde på.

Både Hans Bæk og Charlotte Wegener har oplevet en stor velvillighed fra alle deltagende. Samtidig inviterer den interne mægling deltagerne til at se indad, og det gavner ofte også.

Hans Bæk fortæller at det kan gavne at fortælle kolleger om mæglingen

- Det giver os historien om os selv i samme omgang. Vil vi være kollega med os selv? Det er den refleksion, der kommer ud af det. Man kan ikke flytte det hele på én gang, men bare det at man kan sidde sammen og tale om det gør, at det bliver lidt sværere at bagtale hinanden bagefter, afslutter Hans Bæk.