Nyhed

Nu triller politibiler (næsten) lydløst på patrulje

Et pilotprojekt med 10 elektriske patruljebiler, fordelt i fire politikredse, nærmer sig sin afslutning. Køreevnen i elbilerne imponerer, mens nogle har oplevet udfordringer med køresyge. Fagbladet tog med på en køretur i Viborg.

Køreinstruktør Thomas Trend-Poulsen

Tekst og foto  Anne Nyhus Haurum

- Nu skal du nok lige holde godt fast. Om lidt går det stærkt.

Ordene kommer fra Thomas Trend-Poulsen, køreinstruktur i Midt- og Vestjyllands Politi.

Om elbilsprojektet

I en prøveperiode har man i dansk politi besluttet at gennemføre et projekt med eldrevne patruljebiler.

Rigspolitiet har indkøbt 10 Volkswagen ID4 GTX, som er fordelt i fire forskellige politikredse.

Østjyllands Politi har modtaget to, Midt- og Vestjyllands Politi to, Københavns Vestegns Politi to og Københavns Politi fire.

I testforløbet er de eldrevne patruljebiler så vidt muligt indsat på lige fod med de øvrige patruljevogne i de respektive politikredse.

Pilotprojektet kører fra januar 2023 til forventet februar 2024.

Gennem testperioden indsamles kørselsdata fra de 10 testbiler samt fra udvalgte, eksisterende patruljebiler til sammenligning. Den samlede evaluering forventes at finde sted i andet kvartal af 2024.

Han sidder bag rattet i en Volkswagen ID4 GTX, og straks efter han har bedt fagbladets udsendte om at holde godt fast, drejer han skarpt til venstre og trykker speederen i bund. Laver en såkaldt kurveacceleration i sving. I en bil, der vel at mærke kan accelerere fra 0 til 100 kilometer på under syv sekunder. Svinget i kombination med acceleration kan da også mærkes, så et øjeblik bliver man som passager presset hårdt tilbage i sædet, men hurtigt derefter lander bilen i rolig landevejskørsel lidt uden for Viborg.

Fagbladet DANSK POLITI har sat Thomas Trend-Poulsen stævne for at opleve, hvad det vil sige at køre i en el-patruljebil. Så en solrig efterårsdag tager køreinstruktøren os med på en køretur i det jyske højland. En køretur, der 1:1 minder om de køreture, han og en instruktørkollega har taget alle i beredskabet med på.

- Elbilen har en helt anden styrke end den normale dieselbil. Den er simpelthen stærkere. Det mærker man både, når man accelererer, og når man bremser, siger Thomas Trend-Poulsen, før han tager fagbladets udsendte gennem endnu en interessant køreoplevelse: Katastrofeopbremsningen.

Fra at have kørt omkring 80 kilometer i timen, bremser føreren kraftigt op. Det føles næsten som om, en hammer banker ind i brystet, og sikkerhedsselens funktion bliver grundigt afprøvet, da vi ryger tilbage i sæderne. Et øjeblik senere triller Thomas Trend-Poulsen stille og roligt bilen videre ad landevejene uden for Viborg. Bilens 300 hestekræfter er ingen joke.

Før turen går tilbage til politistationen, skal bilens kræfter afprøves en sidste gang. Så da vi i almindelig fart kommer kørende lidt uden for byen, accelererer Thomas Trend-Poulsen kraftigt op. Det føles som en mindre mavepuster. Men lige så hurtigt, bilen har accelereret op, lige så roligt og stabilt kommer den igen ned i fart.

Her har man bl.a. oplevet udfordringer med elbilerne
  • 12V batteriet i ID.4’eren har (for) lav kapacitet. Det kan resultere i udfordringer med standby-strøm til for eksempel drift af blå blink over længere perioder ved afspærringer eller lignende. Montering af en såkaldt DC/DC lader plus et supplerende batteri sikrer nu tilstrækkelig standby-strøm i køretøjerne.
  • En ny type lygtebro opførte sig uhensigtsmæssigt i projektets startfase på grund af softwarefejl. Det er udbedret.
  • Der har været udfordringer med, at Bifrost vises på ID.4’erens originale infotainmentskærm fremfor den traditionelle Bifrostskærm. For nylig er testkredsene blevet tilbudt en tilbagerulning til den traditionelle skærm.
  • Topfarten på 180 km/t betragtes af nogle brugere som en begrænsning.
  • Der er oplevet flere tilfælde af køresyge i testkøretøjerne, særligt under udrykningskørsel. Det resulterer i mindre lyst til at vælge elbilen fremfor de traditionelle patruljebiler. Center for Flåde og Materielstyring afdækker i øjeblikket muligheder for at imødegå problemet.
  • Assistentsystemerne i ID.4, og særligt vognbaneassistenten, irriterer en del brugere. Assistenten aktiveres automatisk, hver gang en tur påbegyndes, uanset tidligere indstilling. 

Kilde: Center for Flåde- og Materielstyring

Selv virker Thomas Trend-Poulsen upåvirket af situationen:

- Jeg er vant til at køre i elbil, både privat og på jobbet. Og jeg kan dårligt forestille mig andet efterhånden, siger han med blikket fast rettet på kørebanen.

Rækkeviddeangst gjort til skamme

Tilbage foran politistationen i Viborg fortæller Thomas Trend-Poulsen, at man hos Midt- og Vestjyllands Politi har haft gode erfaringer med en sidemandsoplæring for alle i kredsens beredskab. Sammen med en instruktørkollega har han haft alle kolleger med på en køretur a la fagbladets med tests inden for acceleration, katastrofeopbremsning og kurveacceleration i sving. Mange har sagt, at de har været glade for omskolingen. Og at det netop har krævet tilvænning og øvelse at køre i de nye patruljebiler.

- Man kan godt køre elbil som en almindelig bil. Men man skal lade være med at trykke speederen helt i bund. Det ligger så dybt i alle politifolk, at vi gerne vil ud og hjælpe borgeren med det samme. Men her skal vi lære at ramme speederen lidt anderledes, lyder det fra Thomas Trend-Poulsen.

Han fortæller, at en del af kollegerne forud for elbilernes ankomst i garagen havde en del fordomme om bilerne. Om hvad de kunne. Eller måske især: Hvad de ikke kunne.

- Mange troede, elbilerne ikke kunne køre langt nok. Men selvom vi har meget lange afstande her i kredsen, har vi endnu ikke haft problemer med at nå hen og hjem på el. Udrykningskørsel tager en del strøm, men vi har endnu ikke haft udfordringer.

Ros til lyttende ledelse

Også Niels Brohm, formand for Midt- og Vestjyllands Politiforening, er optaget af kredsens nye køretøjer.

Her fungerer elbilerne godt
  • Der er god plads i bilen. God accelerationsevne og generelt gode køreegenskaber.
  • Brugerne vurderer generelt, at testbilernes køre- og bremseegenskaber er gode og forudsigelige.
  • Rækkeviddeangst har i nogle politikredse affødt regler for, hvor lav den resterende batterikapacitet (den såkaldte State of Charge) må blive, før bilen køres til opladning. Efterhånden som erfaringsgrundlaget øges, opleves faldende rækkeviddeangst. I andre kredse har spørgsmålet om tilstrækkelig rækkevidde ikke været et væsentligt tema

Kilde: Center for Flåde- og Materielstyring

Han roser den lokale ledelse for at have lyttet og handlet på de ønsker, der er indløbet i forbindelse med elbils-projektet.

- Hatten af for ledelsen, der har prioriteret at omskole kørerne af de nye elbiler. Det kommer både brugerne og borgerne til gavn.

Niels Brohm ser positivt på brugen af elektriske patruljebiler i politiet. Ifølge ham er det vejen frem:

- Vi skal følge med udviklingen. Og vi skal have de nye tiltag – her bilerne – ud at arbejde i virkeligheden, før vi træffer store beslutninger. Elbiler er fremtiden. Også i politiet. Og fremtiden er her nu.