For dyrt at anholde illegale

Københavns Lufthavn er i øjeblikket en port til Norden for illegale migranter. Det bekræfter flere frustrerede politiansatte over for fagbladet DANSK POLITI. Det koster for mange penge i administration og sagsbehandling at stoppe de personer, der bruger lufthavnen som transit til Skandinavien. Derfor skal politiet helst kigge væk.

 Af Nicolai Scharling og Tania Kejser   27/3-2013

Hver dag lander anslået mellem 10 og 70 illegale migranter i Københavns Lufthavn. Ingen ved helt, hvor mange. Det er et rent mørketal, som sagtens kan være højere.
De er fløjet til Danmark, især fra Milano, Amsterdam og Geneve. Og selv om politiet i lufthavnen udmærket er klar over, at der på disse ruter er stor risiko for at møde personer med falske papirer, som opholder sig ulovligt i Europa, bliver de ikke stoppet. Politiet er nemlig blevet bedt om at vende det blinde øje til på ankomsterne. Sagsbehandlingen og ressourcerne i politi og anklagemyndighed kan nemlig ikke følge med. 
- Vi er sådan set blevet det svage led i kæden, som bare skubber problemerne videre til Sydsverige og Norge, fortæller flere ansatte i Københavns Politi, som ønsker at være anonyme.
- Som jeg har hørt det, så får politifolkene derude ballade, når de anholder for mange, fortæller en anden.
- Vi har ikke nok ressourcer i politiet. Derfor kommer ledelsen i klemme på de områder, hvor man risikerer at bruge mange politi-timer. Når de prioriterer, får de hug, derfor foregår prioriteringen i det skjulte, uddyber han.
Generelt er holdningen blandt de politifolk, DANSK POLITI har været i kontakt med, at man inden for Schengen ofte skubber problemerne mellem landene, fremfor at gå sammen om at styrke de ydre grænser.
- Hvis vi lukker af i Københavns Lufthavn, så finder de jo bare et andet sted, som en fastslår.

Dræner andre indsatser
Teknisk set ved politiet godt, at Køben-havn bruges som illegal transithal. Men officielt må de ikke undersøge pas eller andre papirer på passagerer inden for Schengen-området med mindre, der er en eller anden form for mistanke mod passagerne på flyet. 
Den mistanke kan sagtens være, at der på ankomsten er flere passagerer med falske papirer. Det handler altså om ikke at få den mistanke, eller at se bort fra den, selv om politiet har erfaring for det modsatte.
- Jeg kan sådan set godt forstå alle de ledere, som frygter, at de bliver tvunget til at skære i indsatsen på Vesterbro eller andre steder, hvis det her kommer frem. Problemet er bare, at når vi undlader at stoppe folk i lufthavnen, kan vores kolleger på Station City møde dem få timer efter i Istedgade. Jeg tror faktisk, at holdningen fra toppen er, at politikerne og meningsdannerne helst skal vide mindst muligt, fordi det bare gør tingene endnu værre, lyder det fra en af de ansatte.
Den måde, indsatsen i Københavns Lufthavn foregår på i dag, er, at man tjekker én ankomst om dagen. På den måde har man alibiet i orden, hvis nogen spørger, om politiet har fokus 
på den illegale indvandring. Problemet er blot, at man kunne opdage mange flere, hvis man tjekkede flere ankomster.

Mod Sverige eller? 
Ingen ved helt, hvor de illegale søger hen efter ankomsten til Købehavn. En del tyder på, at flertallet, som kommer fra Somalia, søger mod Sverige. Det har svenske politifolk i Sydsverige i hvert fald sagt til deres danske kolleger. Men ingen ved det med sikkerhed, heller ikke hvor mange som bliver i Danmark, hvad de laver, og om de er i hænderne på kriminelle organisationer. Netop den del frustrerer politifolkene i København mest. På den måde skubber man, på grund af akut ressourcemangel, problemer videre til andre steder i samfundet uden overblik over, om man dermed også skaber langt mere ressourcekrævende og farlige situationer.
Holdningen er generelt, at den manglende indsats mest gavner de menneskesmuglere, som gerne tager 50.000-75.000 kroner for at smugle folk ind i EU og til forudbestemte lande.

 

Hvor mange forsvinder?
Center Sandholm havde i midten af september modtaget 3.966 asylansøgere, hvilket svarer til antallet af ansøgninger hele sidste år. Det interessante tal er ifølge politifolkene som arbejder med området ikke, hvor mange der søger asyl, men hvor mange der siden forsvinder fra Sandholm, eller som aldrig dukker op på Sandholm efter at have søgt asyl i lufthavnen.